onsdag den 20. maj 2009

Det er for pinligt jo!

http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/324766:Danmark--Birthe-Roenn--Barokt-med-muslimske-irakere-i-kirke?page=1

Jeg kiggede omkring mig efter nyheder og faldte over denne artikel. Allerede efter de først 100 ord mister jeg al respekt for Birthe Rønn Hornbech.

Dette siger hun i artiklen:

- Jeg forstår ikke, hvorfor de ikke søger ly i moskéen. Jeg forstår ikke, hvorfor menighedsrådet i Brorsons Kirke ikke spørger, hvorfor de ikke søger ly i moskéen. For mig er det helt barokt, at der kommer muslimer, som tilhører et folk, der forfølger kristne, og søger ly i den kristne kirke.

Der er så meget galt med det hun siger at man bliver pinlig over at hun faktisk er minister i Danmark. Hun generaliserer alle muslimer og kalder dem et folk "der forfølger kristne". Jeg kunne skrive et helt essay om emnet, men vil bare nøjes med at sige at sådan forholder det sig ikke hvilket enhver, der bare ved lidt om begge religioner højst sandsynligt ville give mig ret i. Det er en udtalelse, der bunder i uvidenhed og fordomme. Selvfølgelig findes der (fundamentalistiske/ekstremistiske) muslimer, som gør dette, men vi snakker ikke om flertallet. Hvad jeg heller ikke forstår er at hun "undrer" sig over hvorfor kirken har taget imod disse muslimer. Som kristen må hun vel være bekendt med begrebet "næstekærlighed" og at ens næste er alle, kristne såvel som muslimer, ateister - alle! Heldigvis har kirken ikke samme indsnævrede verdenssyn som hende. Heller ikke Svend Auken, der ifølge artiklen selv har henvist hende til lignelsen om den bamhjertige samaritaner. Dertil svarede hun dog at dette ikke havde en klap med næstekærlighed at gøre og at hvis det gjorde kunne han da bare invitere irakerne hjem til ham istedet. Meget intelligent svar må jeg sige...

Og hun er kirke- og integrationsminister. Ush.

Jeg vil egentlig ikke sige mere om selve situationen. Ved ikke præcist hvordan det forholder sig med irakerne i kirken, om de faktisk allerede er smidt ud af Danmark eller ej. Men jeg kan ikke fatte at vi har en integrationsminister, der kan være så uvidende på et så vigtigt punkt.

Og hermed er årets første (og muligvis sidste) politiske indslag på bloggen overstået.

Godnat :)

Ingen kommentarer: