mandag den 5. januar 2009

Tack för en underbar vanlig dag

"Tak for en vidunderlig almindelig dag" hedder en af Agnetha Fältskogs gamle sange oversat. Jeg har faktisk ikke engang hørt den i dag, men tænker nu og da over hvad den handler om - nemlig at man skal være taknemmelig for hver eneste "almindelige" dag man har. Og for mig giver det mening på flere planer. Hver dag sker der små ting, som man bliver glad for. Måske ikke ting, der vil blive skrevet ind i historien, eller måske ikke engang i ens dagbog, blog eller hvad man nu har. Men ting, der får en til at stoppe op et kort øjeblik i hverdagen og smile indvendigt.

Samtidigt har sangen også en dybere betydning. Selv en helt almindelig dag i vores liv er i princippet en fantastisk dag, når man tænker på hvordan vores medmennesker i andre dele af verden har det. Vi har mad og drikkelse, tøj, husly, mennesker, der bryder sig om os - hvilket man ikke kan sige om folk i andre dele af verden

Jeg håber ikke at det lyder som om at jeg gi'r alle en moralsk prædiken her, for jeg er selv god til at glemme hvor heldig jeg egentlig er og hvor taknemmelig jeg burde være. Men det her blogindlæg er egentlig bare tænkt som en påmindelse til mig selv om hvor godt jeg faktisk har det.

Godnat, vi skrives ved :)

Ingen kommentarer: